Böcker

Böcker

tisdag 25 mars 2014

Tema London


Veckans tema från Boktimmen är London, och det är ju en stad som verkligen passar mig på många sätt. Det är trevligt att åka dit, inte minst för att det går att göra grym bokshoppning där. Bland annat det gjorde jag vid mitt senaste Londonbesök som det faktiskt idag är exakt ett år sedan jag skrev om här på bloggen. I år ser det inte ut att bli någon sådan resa, åtminstone är inte någon inplanerad, men då finns ju alltid det där ANDRA London. Det fiktiva London som förekommer i så många riktigt bra böcker och som jag verkligen inte heller har något emot att besöka. Gärna så ofta och länge som möjligt.

Verklighetens London är bra på många sätt, men i fiktionen kan man skymta en helt annan, mer magisk och spännande stad. Kanske rätt farlig ibland också, men ändå väldigt lockande. Ni vet, den magiska gränden i Harry Potter-böckerna och det mystiska "London below" från Neil Gaimans Neverwhere. En stad som befolkas inte bara av helt vanliga människor, utan också av alltifrån mäktiga flodgudinnor (Ben Aaronovitch), Jack the Ripper i oändliga mängder av inkarnationer (se t.ex. Alan Moores From Hell, men också S.J. Boltons Nu ser du mig och många, många fler) och så alla dessa trollkarlar och poliser/detektiver med mer eller mindre stora mått av magiska förmågor. En sådan som jag återknöt bekantskapen med häromdagen var Dylan Dog, som visserligen är en italiensk serie men ändå utspelar sig i London. Lämpligt nog, för allt märkligt och övernaturligt passar så väl in i miljön där.

Och efter att ha skrivit det här blir jag riktigt sugen på att åka till London igen. Får nog se till att det inte dröjer alltför länge innan det blir av...

2 kommentarer:

  1. Mmm, Loooondon caaalling. Kul att se att vi båda nämner Neil Gaiman och Ben Aaronovitch ;) Aren't WE two peas in a pod?!

    Inte sugen på åka till Worldcon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bägge känns ju som självklara att nämna ... det är nog så att vi bägge har sällsynt god smak när det gäller Londonlitteratur! :)

      Och Worldcon, jo jag är verkligen sugen. Har dock inte bestämt mig för något, vi får se...

      Radera